Pit Psychologen Velp
miranda

Werkwijze

Ik werk met ACT als basis in combinatie met Familieopstellingen, Cognitieve Gedragstherapie (zoals RET) en Korte oplossingsgerichte therapie.

Acceptance and Commitment Therapy (ACT)

  • Last van stress?
  • Piekeren?
  • Last van negatieve gedachten en gevoelens?
  • Alles onder controle willen hebben?
  • Zit je niet lekker in je vel?
  • Wil je meer uit het leven halen?
  • Wil je meer veerkracht in het omgaan met (lastige) situaties?

Wist je dat ons brein zo’n 40.000 gedachten per dag produceert en ongeveer 70% van die gedachten zijn ook nog eens negatief geladen. Dat komt omdat we een natuurlijke neiging hebben om angst te vermijden. En onze gedachten helpen ons daar een handje in door regelmatig te roepen: niet doen, pas op, kijk uit, gevaarlijk, niet leuk etc. Met ACT leer je je te richten op zaken die je op directe wijze kunt beïnvloeden, zoals je eigen gedrag, in plaats van controle proberen te krijgen over ervaringen die niet direct te beïnvloeden zijn, zoals emoties en gedachten. Dit impliceert een acceptatiegerichte houding ten opzichte van deze emoties en gedachten.

Kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke zaken uiteindelijk ten koste gaat van een waardevol leven. Mindfulness is hierbij een levenshouding die zich kenmerkt door acceptatie van onvermijdelijke negatieve en positieve ervaringen: aanvaarding. Kortom: ACT helpt je om vol in het leven te gaan staan, het leven een beetje lichter te leven en de dingen die je belangrijk vindt met overgave te doen. Het uiteindelijk doel is gericht op psychologische flexibiliteit, waardoor je als mens beter leert omgaan met alle leuke en minder leuke gebeurtenissen in het leven.

Cognitieve Gedragstherapie (CGT):

ACT is een derde generatie Cognitieve Gedragstherapie (CGT). De tweede generatie CGT (zoals bijvoorbeeld RET) richt zich op symptoomverlichting door verandering van de inhoud van gedachten. Terwijl ACT zich richt op verandering van de relatie die een cliënt heeft met zijn gedachten, dus verandering van de functie van deze gedachten.

Verschil:

Binnen CGT en RET wordt ingegaan op de gedachten van de client. Getracht wordt deze te wijzigen, omdat een ander denkpatroon zou leiden tot ander gedrag. ACT stelt dat veranderen van denkpatronen meestal onbegonnen werk is. De focus ligt op het aanvaarden van gedachten en gevoelens en te bedenken dat het ‘maar’ gedachten zijn. En tegelijk op het doorknippen van de vaste relatie tussen die gedachten en het gedrag. Gedrag kan beter worden bepaald door de waarden die het individu heeft.

Familieopstellingen

familie

“Je weet pas waar je naar toe gaat als je weet waar je vandaan komt”

Bij het werken met familieopstellingen wordt persoonlijke problematiek (bijvoorbeeld sociale, psychische of lichamelijke klachten) in verband gebracht met ons familiesysteem. Mensen blijken in staat om hun gedrag te veranderen wanneer zij zich realiseren wat de functie is van hun gedrag binnen de familie waartoe zij behoren. Familieopstellingen geven de mogelijkheid om de belemmerende (en soms zelfs verstikkende) invloeden van het familiesysteem te veranderen in een krachtige hulpbron. Een effectieve manier om rust te vinden in hoofd en hart. Het werken met familieopstellingen blijkt een uitstekende methode om inzicht te geven in klachten problemen.

Korte oplossingsgerichte therapie

Het uitgangspunt is dat het niet altijd nodig is om inzicht te hebben in het ontstaan van problemen om deze te kunnen oplossen. De nadruk van de behandeling ligt daarom op het vinden van oplossingen. In de KOT is de cliënt expert over zijn eigen situatie. De therapeut helpt middels het stellen van gerichte vragen de eigen krachten, expertise en krachtbronnen te gaan ontdekken, te waarderen en te gebruiken. Uitgangspunt is dat cliënt zelf het beste weet welke doelen relevant zijn, welke vaardigheden, krachten en hulpbronnen er zijn en wat voor hem/haar oplossingen zijn die zullen werken.

Relatietherapie: Emotionally Focused Therapy (EFT)

eft

Met EFT kun je aan je relatie werken.
EFT is een relatietherapie, ontwikkeld door dr. Sue Johnson in Canada. Zij heeft jarenlang onderzoek gedaan naar echtparen en heeft gezocht naar een effectieve manier om de verbinding te herstellen of te verbeteren De basis van EFT is de hechtingstheorie die zegt dat niemand is gemaakt om alleen te zijn. Ieder mens functioneert beter in verbinding met een geliefde die emotioneel open en nabij is. In de veilige aanwezigheid van een partner of een geliefde kunnen we meer aan! In een relatie lopen de (negatieve) emoties vaak hoog op. Dat is lastig, maar ook begrijpelijk want de ander is zo belangrijk dat je die niet kwijt wilt raken. In EFT gebruiken we de emoties als ingang om elkaar te begrijpen. Onder de boosheid zit vaak veel pijn. Pas als je kunt zeggen wat jou pijn doet of waar je behoeften liggen kan de ander iets voor je betekenen. De ander kan troost geven, steun of geruststelling, maar dat kan pas als je niet alleen maar boos bent, maar juist je kwetsbare gevoelens durft te tonen.

Wat gebeurt er in deze therapie?
In de therapie verhelderen we de negatieve interactiepatronen die zijn ontstaan in je relatie. Dit negatieve patroon is het probleem geworden in je relatie. We ontrafelen dit patroon en kijken naar ieders aandeel daarin. Je ziet beter wat je zelf doet waarmee je je partner ongewild pijn doet, en je partner begint dat ook van zichzelf te zien. De sfeer tussen jullie verandert en er komt meer ruimte voor zachtheid en verbinding. Het fundament van de relatie wordt verstevigd en je durft elkaar meer te vertrouwen en emotioneel toe te laten. In de therapiesessies oefen je om naar elkaar uit te spreken wat je voelt en nodig hebt. In plaats van op elkaars tenen te staan en uit de pas te lopen, zijn jullie straks in staat om echte verbinding te voelen.

Doel?
In deze relatietherapie gaat het om de verbinding met je partner. Als je de veilige verbondenheid met je partner dreigt kwijt te raken is dat heel verdrietig, een moeilijke tijd in je leven. Want als de liefde niet werkt heb je pijn. In de therapie werken we toe naar herstel van emotionele verbondenheid tussen jullie beiden. De focus ligt hierbij op veiligheid in de relatie, vertrouwen en contact, en de obstakels die zich daarbij voordoen. Ik maak hierbij gebruik van het gesprek en ervaringsgerichte oefeningen.

Voor jou?
EFT is er voor elk (echt)paar. Met EFT los je samen relatieproblemen op. EFT is er voor:

  • hetero- of homoseksuele (echt)paren;
  • (echt)paren die kort bij elkaar zijn of lang;
  • (echt)paren met problemen die lang duren of juist kort;
  • mensen van het type stille wateren, diepe gronden;
  • mensen met psychische problemen;
  • (echt)paren zonder geweld.
  • Meer weten? U kunt hier klikken om het Kwaliteitsstatuut Volwassenen in te zien.